Hemmeligheden til lykkeligt Danmark

20140623_110151 (2)

En sensation nåede Oprah Winfrey og resten af verden. Det er dog ikke tale om Eurovision eller fodbold. Oprah Winfrey rejste til København år 2009 for at undersøge grunden til at Danmark var nummer et på listen som ”lykkeligste mennesker i verden .”
Statistikker har viset, at Danmark blev placeret øverst på listen i 2006 og var i spidsen i mange år. Vi i Sverige kunne ikke følge med og endte på en 7 plads. To år holdt Danmark og Sverige deres pladser. Kampen fortsatter mellem hinanden.

Jeg blev nysgerrig og spurgte min mand, som er opvokset i Danmark, han skulle give mig ærlige svar. Men han trak på sine skulder og svarede, ”Jeg ved det ikke”. Glad og overvældig, var han ikke. Jeg kunne se på ham, at en af de glade deltagere som havde svaret på undersøgelsen var han ikke en af. Et par minutter senere, siger han til mig: ”Danmark er ikke nr 1 længere.” Nu forstod jeg hvorfor han var skuffet når jeg spurgte.

Min mand havde ret. Danmarks fremgang blev udskifted og byttede sin guld til en bronzemedalje. Landet Panama tog deres plads. Sverige faldt mindre hårdt, blev en 8 plads for os.

Jeg spurgte min svigermor om hun kunne give mig en forklaring. Svaret jeg fik derfra lød: ”Det er fordi vi har fri adgang til øl og sprut, derfor tror Danskerne de er lykkeligst i verden fordi de alltid mere eller mindre er påvirket.” Svigermor fortsatte: ”Jeg føler mig ikke gladere og lykkeligere, end jer i Sverige, men jeg drikker jo heller ikke andet end vand.”

Måske er jeg og Oprah Winfrey blevet snydt på den virkelige sandheden.

Af svigermors svar blev jeg endnu mere forvirret og flere spørgsmål dukkede op i mit hoved. Er det den frie adgang til alkoholen som er Danmarks hemmelighed? Har vores naboer været i en konstant eufori når disse undersøgelse blev gjordt? Og så tabte de føringen måske når de blev lidt ædrue i nogle år. Da kan jeg måske forstå hvorfor Sverige endnu ikke er blandt de øverste.

Men ifølge World Happiness Report år 2015 har Danmark sit guld igen og Sverige ligger på plads nummer 10.

Hvad enten det er alkohol eller ej som gør Danskerne lykklige, så har jeg det sjovt når jeg er på besøg derover. Når jeg tænker efter, føler jeg mig måske lidt mere lykkelig der.

 

Kilde: Aftonbladet 2006, World Happiness Report, Gallup Healthways Global Well-being index.

Författare: wordsofempa

Skriver artiklar och texter. På svenska, danska och engelska. Dessa publiceras i mån av tid.

One thought on “Hemmeligheden til lykkeligt Danmark”

Kommentera

